Airboard

Airboard! Transportmiddel, legetøj, balanceøver – kært barn har mange navne. Og mange muligheder, ikke mindst.  Det er ikke uden grund, at det rullende skateboard er blevet populært. Airboard’et er egentlig døbt selv-balancerede scooter, da board’et er motorstyret, men board’et kaldes i daglig tale alt lige fra hoverboard, airboard, segboard og oxboard til mini-segway, segway-board og u-runner.

A’… hvad for nogle boards?

airboardNavnet airboard giver muligvis associationer til de svævende boards, man ser på film, men dette er ikke tilfældet. Board’et kan ikke hæve sig, og det ruller i højere grad, end det svæver. Det skyldes de to hjul, der befinder sig i siden af brættet – modsat skateboard’et, hvor hjulene befinder sig under brættet. Denne betydelige forskel gør, at du får langt mere ud af et sådant board, da du kan komme hurtigt frem til din næste destination – også selvom den ikke er liiige indenfor rækkevidde.

De mange kælenavne skyldes også sammenligningen med den populære og velkendte segway. Forskellen er blot, at du airboard’et fås uden håndtag. Princippet er det samme. Du kører ved at føre. Læner du dig forlæns, kører du forlæns, og når du læner dig baglæns, kan du enten køre baglæns eller bremse helt. Du skal altså ikke læne dig til en af siderne for at køre, ligesom du skal på et skateboard. Her skal du blot følge den retning, du ønsker at komme i, og blive i den retning, imens du kører. Det er med andre ord dine fødder, ben og overkrop, der styrer retningen, og dette gøres ved at benytte board’ets to fintfølende ”platforme” til fødderne. Disse platforme styrer farten og giver dig mulighed for at styre, da board’et er ”sat sammen” på midten, således de to platforme kan tippes uafhængigt af hinanden. De fintfølende platforme holder hele tiden øje med, hvordan de tippes i forhold til den normale, vandrette position, og tippes den ene halvdel, registreres det straks af den indbyggede elektronik. Denne regulerer derefter strømmen til den korresponderende motor. Med andre ord: I jo stejlere vinkel board’et tippes, desto mere strøm udsender motoren – og hastigheden øges dermed.

Nedenfor kan du checke en video med airboard tricks (i USA kalder de airboards for hoverboard)

Forholdsregler

Airboard’et kan maksimalt køre med en hastighed på omkring 16-20 km/t, så faren for skader opstår naturligvis i højere grad, end ved et almindeligt, langsomt-kørende skateboard. Derfor anbefales det, at man benytter beskyttelse, såsom hjelm, knæ- og albuebeskyttere samt beskyttelse til håndleddene, under kørsel.  Det bemærkes dog, at du trods alt er tæt på jorden, hvis uheldet er ude. Derudover anbefales det altid, at man ikke anvender board’et i et tæt trafikeret område. Dette er imidlertid også ulovligt i Danmark, da steder, hvor færdselsloven er gældende, er Airboard-fri-zone.

Andre faktorer, der kan ”tvinge” dig til airboard-fri-zone, kan være stejle kanter eller vægten på brugeren. Et typisk airboard har en minimumvægt på 20 kg, da en fører, der vejer mindre end dette, kan opleve, at airboard’et har problemer med at opspore vægten, hvorfor balancen vil være svær at opnå. Dette gælder også i den anden ende, hvor maksimalvægten er omkring 130 kg. Dermed ikke sagt, at det er umuligt at finde airboards med større bæreevne, da boards med mulighed for 150 og 200 kilo også kan fås, men det er ikke en selvfølge. Faktisk oplever man ofte, at airboards betragtes som legetøj, hvorfor målgruppen selvsagt typisk er børn, hvorfor bæreevnen er tilpasset herfor. Derfor skal dette undersøges nøje inden køb, og det anbefales faktisk, at man ikke rammer maksimalvægten – hellere overdimensionere lidt, da airboard’et således vil holde længere, hvilket naturligvis er ønskeligt.

En anden måde, hvorpå du sørger for, at board’et holder i længere tid, er at undgå for ujævne, stejle og beskidte områder, hvilket på sin vis giver sig selv, da brættet har et maksimalpunkt på 35-40 grader.

Noget, der kan give et bedre vejgreb, er større hjul. Udover en bedre kørekomfort, giver de større hjul nemlig også mulighed for at køre lidt mere ”off road”. Størrelsen på hjul, der tilbyder dette, vil ofte være helt op til 10 tommer, hvorimod de først-producerede hjul og de mest almindelige er 5-6 tommer.  Den almindelige størrelse er med andre ord ganske fint, hvis du primært vil køre på et umiddelbart jævnt underlag.

Generelt anbefales disse forholdsregler :

  • Tjek, at airboard’et er CE-mærket, således du garanterer, at produktet overholder de fælles EU-krav til sikkerheden.
  • Vælg dit airboards batteri med omtanke. Vælg derfor et mærke, du har tillid til – eksempelvis LG eller Samsung. Batteriet er nemlig både det vigtigste og dyreste i forbindelse med køb af et airboard. Derfor skal du sørge for, at producenten oplyser grundigt om batteriet, og hvis dette ikke er tilfældet, så spørg da endelig ind til det. Forsøger producenten at snakke udenom, skal alarmklokkerne ringe – er batterierne for billige eller fejlagtige, udgør de en risiko for brand eller eksplosion.

Derfor:

  • Er prisen FOR lav? Dette er nemlig ikke umiddelbart altid et tegn på, at du har fundet et godt tilbud, for kvaliteten skal gerne være i top, når der handles med batterier og lignende.

Altid på farten

Airboards bruges ikke blot som legetøj, da mange udnytter de gode muligheder, board’et indeholder. Du kan eksempelvis køre helt op til 30 kilometer efter blot en enkelt opladning, og den føromnævnte fart på max 20 km/t giver dig mulighed for at nuppe airboard’et, hvis gåbenene føles lidt tunge. Skulle du dog møde forhindringer på vejen, hvor terrænet eller beliggenheden skaber problemer for kørslen, vejer board’et typisk 10-12 kilo, hvorfor det kan tages under armen, hvis ruten byder på en skovsti eller et S-tog. Vægten afhænger naturligvis af hjulenes størrelse, men et godt råd vil være at anskaffe sig en bæretaske, der er skræddersyet til dit board – hvis dette ikke allerede i forvejen er inkluderet ved købet.

airboard

Miljøvenligt

Vælger du board’et frem for bilen, og kombineres din tur evt. med offentlige transportmidler, er airboard-løsningen naturligvis miljøvenlig. Derudover er airboard’et eldrevet, hvilket sikrer en minimal belastning af miljøet –hverken CO2 eller andre gasser, miljøet fungerer bedst uden, udledes af dette køretøj. Nogle vil argumentere for, at strømproduktionen forurener, men dette er intet set i forhold til forurening forårsaget af bilkørsel.  Derudover larmer biler også væsentlig mere, hvilket giver glade ører og naboer.

Legende let

..Eller hvad? Airboard’et er IKKE blot en leg, og som så mange andre ting i dagligdagen, kræver det øvelse. Øvelse gør mester så at sige. I starten vil du opleve, at det er svært at stige af og på, da du intet håndtag har at læne dig op af. Derfor anbefales det, at man øver sig med en makker, man kan støtte sig til – eller evt. tager sofaryggen i brug. Faktisk er det allersværeste at komme af og på, hvorfor dette skal gøres omhyggeligt og øves nogle gange. Og hvordan gøres så dette? Følg følgende vejledning:

Sådan bliver du godt kørende:

  • Sørg for, at board’et er fuldt opladet.
  • Find et optimalt sted – en stor plads med et jævnt, hårdt underlag er altid en fordel. Det kan eksempelvis være en parkeringsplads eller en øde plads i nabolaget. Tjek også vejrforholdene – regner eller blæser det, kan det være fordelagtigt at starte indendørs. Og har du ikke umiddelbart en sportshal i baghaven, kan en stue snildt bruges i opstartsfasen, da du her primært står stille på board’et.

 

  • Stil det lige foran dine tæer – der er ikke nogen vej, der er rigtig eller forkert. En overvejelse i den forbindelse kan dog være, om man ønsker baglys eller forlys. Her kan man også overveje, om man evt. skal undersøge de mange muligheder for lys af forskellig art, da man med fordel kan anskaffe sig et airboard med et kraftigt lys, hvis man ofte kører i mørke – så er sikkerheden i top.

 

  • ( Dit board kan muligvis indeholde et begynderniveau, som eksempelvis begrænser hastigheden – hvis dette haves, benyttes det naturligvis)

 

  • Vælg den fod, du støtter bedst på

 

  • Sørg for, at foden er så tæt på hjulet, som muligt, da jo større afstand mellem benene, desto lettere føles det at køre på det.

 

  • Hold board’et jævnt, da det dermed er bevidst om, at det endnu ikke er tid til at køre.

 

  • Placer den anden fod helt normalt – overtænk det ikke, og kig ikke for meget ned på board’et. Spænd ikke for meget – det får dig til at vakle frem og tilbage.

 

  • Forsøg ikke at bevæge dig med det samme, men prøv at opnå fuld balance.

 

Nu kan du begynde at bevæge dig:

 

  • Det bedste råd er, at du tænker på, hvor du vil hen, og derefter lader kroppen bevæge sig helt naturligt. Det kan umiddelbart lyde skørt, men brugen af brættet kræver mere psykisk end først antaget. Du skal ikke læne dig alt for meget frem, da dette vil få dig til at falde. Du skal ”blot” lægge vægten en smule frem på tåspidserne, og lykkedes dette optimalt, triller du ganske langsomt af sted. Efter denne succes omfordeles vægten, så du igen er tilbage i udgangspositionen. Dermed vil farten sættes ned, og du standser. Prøv så at holde balancen som i punkt 9 overfor, og gentag så øvelsen. Med tiden kan du lave det om, og lægge vægten bagover til hælene, således du kører baglæns.

Kan jeg kun køre ligeud?

Nej, naturligvis ikke. Efter du har øvet dig i at køre frem og tilbage, kan du nu prøve at dreje. Beskrivelsen lyder måske lidt indviklet, men i praksis er det langt fra så svært. Forsøgt forklaret, skal du tænke ”omvendt”: Ønsker du at dreje til venstre, skal du presse den højre tå fremad. Og omvendt naturligvis.  Du skal altså tænke modsat af den vej, du vil, men fortvivl ej – board’et opfatter hurtigt, hvilken vej du vil. Ønsker du med tiden at dreje skarpere, kan du vende den anden fod baglæns. De fleste opnår det bedste resultat ved denne løsning, men bliver du mere rutineret, kan du i stedet lægge ekstra vægt på venstre hæl, hvis du ønsker at dreje til venstre. Bemærk dog, at du kun skal lægge vægten på den ene fod – ellers kører du baglæns. Hvis der lægges mere vægt på den ene fod, taber det tilhørende hjul hastighed og bliver dermed langsommere end det andet hjul, hvorfor resultatet er et sving – enten den ene eller den anden vej. Hvis vægtfordelingen tilpasses helt præcist i begge sider, kan du endda rotere på stedet. Og er du helt hardcore, kan du dreje, mens du kører baglæns. Måden, hvorpå du bedst lærer disse teknikker, er at forsøge at køre i otte-taller. Du kan også forsøge dig med en lille cirkel i den ene retning til en start, og med tiden kan du så gøre det sværere ved at straks køre den modsatte vej.

Så.. hvordan kommer jeg af igen?

Når man skal af, tænker man nemlig typisk, at man blot skal springe af, men dette kan altså skade både dig og dit board, da board’et ikke blot stopper med at køre af denne grund. Det triller stadig lidt, hvorfor du er nødt til at tænke ”omvendt” end dengang, du stod på. Derfor skal du forsøge at opnå balance med den fod, du støtter bedst på, hvorefter du kan sætte den modsatte fod ned. Herefter kan du sætte din ”bedste” fod ned, og du er af board’et.

Når du igen har landjord under fødderne, og du sikkert har øvet dig længe, vil du helt naturligt opleve, at både lægge og fødder er ømme, da det er disse muskler, der arbejder, når balancen skal holdes. Airboard’et kan nemlig så småt begynde at trille, så snart du stiller dig op på det, hvorfor der skal arbejdes intenst med at holde balancen.

Nogle airboards vil være udstyrede med fjernbetjeninger – er dette tilfældet, anbefales det, at man tjekker brugsanvisningen, da disses funktioner kan variere.

Med andre ord er ordsprogene om, at ” al begyndelse er svært” og ”et farvel altid er svært”, beskrivende i denne situation, MEN: Har du først knækket koden, så følger board’et dig i tykt og tyndt. Du behøves endda ikke bevæge dig synderligt – ligesom du eksempelvis er nødsaget til på et skateboard. Så et airboard er ikke kun svære at køre på – de er også enormt sjove, og gåturen gøres lige dét lettere med et airboard under fødderne! Man føler sig nemlig nærmest svævende på et airboard – men der kan ikke garanteres, at det bliver helt lydløst. Måske man vil kunne ane dit grin i det fjerne.

Hvad er prisen?

Som alle andre gadgets fås airboards til næsten enhver pris, men generelt set er niveauet mellem 2.000 og 4.000 kroner. Hertil kommer naturligvis brændstof, men dette er utrolig billigt – en opladning koster typisk 25 øre.  Tænker man på, at airboard’et kan benyttes som transportmiddel, når du altså slet ikke op i de prisklasser, vi snakker, når det kommer til biler og motorcykler, og om end airboard’et ikke kan måle sig med disse i forhold til hastigheden, giver airboard’et dig dog en fornuftig fart til den mindre køretur.

Vær opmærksom på: Indenfor airboards er det ikke altid lykken at finde et godt tilbud, da man skal være meget vågen og realistisk – kan kvalitetsmaterialer fås SÅ billige, må man spørge sig selv.  Vælg derfor en forholdsvis stor og kendt leverandør, der både er villig og nødsaget til at sørge for, at kvaliteten er i top. Derudover kan du også nemmere vende tilbage til shoppen, hvis du senere skulle få problemer med dit board ,og det derfor behøver service, eller reklamationsretten skal tages i brug.

Tip: Tjek evt. Trustpilot inden køb, og anvend som udgangspunkt kun kendte og danske forhandlere.

Derudover er det naturligvis en selvfølge, at prisen varierer alt afhængig af hjulenes størrelse, tophastigheden, rækkevidden, bæreevnen, farver, fjernbetjeninger, lys og andre detaljer såsom bluetooth og højtalere. Det er dog smart at vælge et design, man kan lide, da airboard’et muligvis bliver din trofaste følgesvend mange år frem.  For at sikre dette, tjek da:

Rengøring og vedligeholdelse

Et airboard skal som udgangspunkt ikke køre i mudder eller regnvejr, men som oftest vil din leverandør nævne, at dit airboard snildt kan tåle vand. Det skyldes, at de fleste boards er klassificeret som IP54, hvilket med andre ord betyder, at apparatet er testet og godkendt som værende både støvtæt og modstandsdygtig overfor vand. Helt nøjagtigt betyder det, at man har testet, om brættet kan holde til en vandstråle, skabt med en dyse på 6,5 mm., og med en vandmængde på 12,5 l i 3-meters-afstand. Men trods disse hårde facts, er det vigtigt at have in mente, at testen kun er taget over et vis tidsrum, og derfor ikke kan sammenlignes med hyppigt brug i regnvejr eller fugtig opbevaring.

Derfor skal du allerhelst opbevare airboard’et indendørs – og altså ikke en fugtig kælder eller lignende. Fugt kan give fejlfunktioner og endda ødelægge dit airboard. Støv er ej heller fordelagtigt, hvorfor det anbefales, at du opbevarer dit board i en pose. Trænger airboard’et til en våd klud, sørg da for, at denne er godt opvredet. Du kan dog sagtens rengøre hele board’et med varmt sæbevand, så længe du sørger for at være forsigtig – især omkring knapper og stik, således vand ikke trænger ind i board’et.

Dermed ikke sagt, at du skal haste hjem i panik, hvis skyerne lader regn dryppe på board’et under en køretur. Sørg blot for at tage det indenfor efter turen, således det har mulighed for at tørre.

Derudover anbefales det, at du løbende passer og plejer revner og skader, da dækskader kan være farlige at køre rundt med. Med sådanne skader risikerer du nemlig at vælte over små ujævnheder. Derfor: Pil eventuelle småsten og andre lignende splinter ud af dækket, så snart de opdages, for ellers kan du med tiden opleve, at skaderne udvikles i en sådan grad, at de ikke kan forbedres.

Nogle airboards’ hjul kan endvidere smøres, og når de trænger hertil, vil du høre mislyde eller opleve, at den generelle topfart og funktion forringes. Sørg dog for at sikre, at netop dit board tilbyder denne mulighed, og undersøg eventuelt om din forhandler endda tilbyder service af dit board.

Bedste behandling af batterierne

Airboards er ikke blot udstyret med de velkendte, gammeldags batterier. De er derimod udstyret med et af de nyere opfund – lithium-ion batterierne. Disse kræver en anderledes håndtering, hvis man skal få det maksimale ud af dem. Dog bliver disse nye batterier også gradvist forringet og vil på sigt skulle udskiftes. Denne udskiftning kan dog udsættes en smule, hvis du sørger for at oplade og aflade batteriet i få steps (10-50% af den fulde kapacitet). Med andre ord er det altså ikke velset, at du kører 30 km hver gang, du benytter board’et, eller venter til batteriet er helt afladet. Helt nøjagtigt anbefales det, at du tager kortere ture og oplader indimellem disse, for så en gang om måneden eksempelvis aflader og oplader batteriet fuldstændigt. I vinterperioden, hvor board’et helt naturligt får en pause, anbefales det at lade batteriet en smule hver 2.-3. måned, således det ikke bliver helt afladet. På den måde kan du opleve op til tre gange så lang holdbarhed som normalt.

En fuld opladning vil typisk tage et par timer.

Afslutningsvist er det vigtigt at være opmærksom på de to platforme, board’et indeholder, da disse fastholder, hvad der er vandret. Er disse dog udsat for et slag, grundet et styrt, kan de komme ud af synkronisering, hvorfor de skal resynkroniseres. Måden, hvorpå man gør dette, vil kunne læses i brugsanvisningen – husk dog altid at placere board’et på en jævn flade. Herefter vil board’et igen fungere optimalt.

Forhandlere af airboards

Funboards.dk

Hos Funboards.dk er kvaliteten i top, da de netop har specialiseret sig indenfor emnet. Siden er meget anerkendt i branchen, da alle deres boards er CE mærkede og endvidere RoHSmærkede, hvilket blot er endnu et kvalitetsstempel, der sikrer, at indholdet i usunde varer ikke overstiger EU’s anvisninger. Noget, der især er aktuelt indenfor denne branche med batterier.

Only4Kids.dk

Only4Kids er umiddelbart en ukendt side, men de præsenterer et stort udvalg af Airboards til ganske fornuftige priser – med en Trustpilot godkendelse i baghånden.

Air-wheel.dk

Hos Air-wheel er formålet at skabe et grønnere samfund, hvorfor fokus bl.a. er på at skabe grønne transportmuligheder. Derfor tilbyder de naturligvis airboards og dertilhørende matchende tasker.

etransporter.dk

Sikkerhedsgodkendte batterier, CE-mærke og airboards i et væld af farver er kendetegnene for netop denne side.

Vær dog opmærksom på, at nogle af siderne anvender betegnelsen ”segboard” i stedet for airboard. Forskellen er ikke at spotte.

Også de kendte bruger dem

De funktionelle airboards er ikke kun populære blandt børn i både ind- og udland – også de kendte bruger disse boards. Både Chris Brown, Mike Tyson, kendte dansere og sågar Justin Bieber har prøvet kræfter med det smarte board. Tjek eksempelvis denne sjove video med Mike Tyson: http://underholdning.tv2.dk/kendte/2015-12-30-mike-tyson-knock-outet-af-hoverboard for at se, hvordan du i hvert fald IKKE skal gøre!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *