Skønhedstrends forgår, men visse idealer består i kvin-
ders jagt på perfektion gennem tiderne – ligesom der er
nogle produkter, vi for altid vil sværge til
Hvis man vil vide noget om en historisk periode, så kan
man passende begynde med at kaste et blik på dens skøn-
hedsideal. Ved at tage afstand fra makeup røbede Vic-
torianerne deres ærbare sømmelighed, mens 1940ernes
ultra-glamourøse filmstjernehår og strikt opmalede bryn
og sortrøde læber vidnede om en tid, der flygtede ind i
Hollywoods fantasiverden men samtidig var præget af
mørke og strenghed.
Makeuppens forandringskraft
Men uanset hvordan vi ideelt set har skulle se ud – og
hvilke ekstremer vi har benyttet os af (skulle det være
lidt tidlig 1900-tals hårfjerning via timevis af røntgen?
Bivirkninger inkluderer kun sår, muskelatrofi og kræft)
– så har én ting altid været det samme: vi har svoret til
makeuppens forandringskraft og higet efter fejlfri hud.
Hvor fordums tider vægtede øjeblikkelige resultater over
hudpleje og helbred såsom arsenik til at blege huden, så
er vi i dag fokuserede på plejende produkter, der ikke
bare maskerer fejl men korrigerer dem, som i BB cremen,
hvor makeup og hudpleje hænger uløseligt sammen.
Mange ting går igen i (stærkt) modificeret forstand
gennem skønhedshistorien. I begyndelsen af 1900-tal-
let tilsatte man radioaktiv stråling i form af radium til
cremer, der skulle bringe lys til teinten. I dag har vi
heldigvis L’Oréal Paris’ Youth Code Luminizer Day Care
creme med nærende, lysgivende og farvekorrigerende
molekyler. Når vi i dag får lavet foryngende ’vampire
facials’ med vores eget blod var massemorderen Grevinde
Elisabeth Bathory ifølge en legende allerede i gang med
en lignende men mere drabelig idé i Ungarn i slutningen
af 1500-tallet, hvor hun badede i unge jomfruers blod.
Den ægte vare
På produktsiden holder vi i dag fast i de ting, der har
bevist deres værd i det lange løb, ikke mindst fordi vi er
stadig mere fokuserede på ting, der har en lang historie
og tradition bag sig. Og ligesom julen skal man helst
ikke pille alt for meget ved dem. Tag bare den udødelige
Elnett, der siden 1962 har været den ultimative hårspray:
limited edition udgaver sælger altid dårligere, da vi
tydeligvis stoler mest på den ’ægte’, genkendelige vare –
vi ved præcis, hvilket resultat vi får.
Ud over lidt teknologisk innovation er Maybellines
Great Lash mascara still going strong og stort set uændret
siden 1963, og der ville nok rejse sig et ramaskrig, hvis
den pink og æblegrønne emballage fik et make-over. Vi
bruger stadig egypternes kohl, der har udviklet sig fra
blyant til tusch, og deres røde læbestift, der forbedres og
farveintensiveres, men essensen er den samme.
Og selv om der er blevet finjusteret lidt på L’Oréal
Paris’ bestseller-creme Revitalift siden dens lancering i
1995 som ’a facelift in a jar’ til kvinder over 40, så er den
stadig sig selv. Og det er jo også sådan, vi gerne vil have,
at cremer skal få os til at føle – som os selv, bare i en lidt
bedre udgave.