Casino

Sådan Bruger Casinoerne Gamification: Driver Engagement og Loyalitet

Der er en lang række fordele ved gamification som koncept – det er med til at gøre fastholdelse og brugerengagement en realitet, og kan også være en god måde at undervise brugere i hvad de skal gøre, for at få succes med deres platform – hvad enten det er et casino eller en lærings-app. Og her kan du blive langt klogere på hvordan konceptet bruges i praksis!

Hvad er gamification?

Gamification er et værktøj der kan bruges til i højere grad at sikre, at en bruger kommer igennem en længere proces. Gamification har især vist sig som værende meget effektivt til yngre brugere. Gamification handler i bund og grund om to ting;

  1. At tage store milepæle eller mål, og bryde dem ned i mindre og mere overskuelige mål.
  2. At oprette mini “spil” eller sjove processer imellem de mindre mål, hvilket gør det sjovere at nå fra mål til mål.

Du støder måske også på gamification flere steder end du lige er klar over. Du ser det i dit loyalitetsprogram fra dit lokale supermarked, men også i tilmeldingsprocesser og i lærings-apps.

Et af de bedste eksempler på gamification er for eksempel sproglærings-platformen Duolingo, der er bredt anerkendt som værende én af de bedste succeshistorier når det kommer til aktivt at bruge gamification.

Når man skal lære et nyt sprog, er det altid en lang proces, og mange mister måske modet, hvis de ikke taler flydende på fransk i løbet af de første par uger. Med gamification har Duolingo sørget for at du får små succeser undervejs i små minispil, hvor du kan følge din egen progression og samtidig konkurrere med platformens andre brugere.

Gamification på casinoer

De fleste mennesker ved nok allerede, at det både er sjovt og underholdende at færdes på casinoer – både fysiske såvel som online. Men det er måske ikke alle der ved præcis hvor meget arbejde online casinos rent faktisk lægger i det.

Casinoer bruger gamification til en lang række forskellige ting på deres platform. Nogle af de steder du hyppigst vil støde på fænomenet, er oftest;

  • Simplificering af registrerings- og KYC processer
  • Gamification-baserede loyalitets- og bonusprogrammer

Når man skal oprette sig som ny bruger på et casino, er der ofte nogle dokumenter der skal indsendes for at gennemføre KYC og verificere din konto. For at sikre at så mange spillere som muligt kommer igennem processen, vælger casinoerne ofte at benytte sig af gamification i denne proces. Det kan for eksempel være i form af en lille bonus eller nogle gratis spins, hver gang man klarer et skridt i verifikationsprocessen.

Loyalitetsprogrammerne er et lige så godt eksempel at tage fat i. Casinoerne bruger naturligvis loyalitetsprogrammer af samme grund som alle andre; nemlig at fastholde gode, loyale kunder.

Casinoernes loyalitetsprogrammer er ofte opbygget i form af loyalitets “trapper”, hvor man – ligesom i Duolingo – stiger i niveau i takt med at man er aktiv på platformen. Og det er ikke bare udformningen der er den samme – motivationen bag er også meget lig. Casinoerne er nemlig interesserede i, at man selvfølgelig kommer så langt i programmet som muligt, men de forstår også godt, at det ikke er alle, der kan overskue en kæmpe præmie langt ude i horisonten.

I stedet har casinoerne sørget for at der er flere niveauer undervejs, der hver især medfører lukrative fordele, sjove kampagner, gratis spins eller bonusser. Ved at strukturere sit bonusprogram på denne måde, skal spillerne kun fokusere på at nå til næste trin i bonus programmet, og ikke på hvor langt de er fra det øverste niveau.

Gamification i Casinospil

Det er imidlertid ikke kun casinoerne der benytter sig af gamification. Det er også bygget direkte ind i flere og flere spil. Dette er oftest spil med jackpots eller bonusrunder, hvor man kan se hvor mange symboler man mangler for at trigge en bonusrunde, eller hvor langt man er fra at få den helt store multiplier.

Dette er især vigtigt i slots spillene, fordi det giver spillerne noget andet at tænke på, og følge med i, frem for bare at sidde og stirre på at hjulene spinner rundt. Dette er sandsynligvis én af grundene til at slots er blevet så populære.

Dette er en velkendt taktik spiludviklerne bruger, for at sikre at spillerne sidder så længe som muligt i deres spil. Jo længere man sidder, jo mere bliver der nemlig fyldt i “koppen”, og jo mindre tilbøjelig er man til at gå ud af spillet.

Du kan sammenligne det fra dit eget liv; hvis du har et stempelkort til en café, og du mangler 2 stempler for at få en gratis kop kaffe, er sandsynligheden for at du køber dine næste 2 kopper kaffe – i stedet for at gå til en anden café – meget stor. Man kan hurtigt komme til at føle, at man “giver afkald” på noget, hvis man smider sit stempelkort ud, hvor der kun mangler to stempler.

Forskellen på loyalitetstrapper og gamification

Det kan hurtigt lyde som om alle trapper og opdelinger således er det samme som gamification, men det er værd at trække en streg mellem de to her; for selvom de to koncepter i mange tilfælde hænger sammen, så har gamification sine egne, unikke aspekter.

Med gamification er der nemlig ikke blot en trappe men skal bestige, men ofte minispil undervejs, der har til formål at du fokuserer på, for eksempel at spille 15 forskellige små spil, i stedet for ét langt.

Dette er også én af de ting der har ført til kritik af gamification, nemlig at det appellerer til – og forstærker – ønsket om instant gratification, og gør det sværere for folk at fordybe sig i aktiviteter. Faktum er imidlertid at det er en ekstremt effektiv metode at drive engagement på, og sørge for at holde folk “til ilden”.

Du kan måske også lide...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *