Gør noget for at få det bedre

  • af

De fleste har prøvet at befinde sig i perioder, hvor det hele ikke kører, og hvor man føler sig forstyrret af sine egne tanker. Nogle gange kan det endda fylde så meget, at man ikke længere kan være i en velfungerende hverdag. 

Hvis man er i en sådan periode, er det vigtigt, at man er god til at passe på sig selv, og at man også er villig til at søge hjælp, hvis det bliver nødvendigt. Man kan altid starte med at snakke med familie og venner, hvis man tænker, at det er nok til at få det bedre, men ellers er det vigtigt, at man også tør at søge professionel hjælp, hvis man ved, at man har brug for det.

Mærk efter i dig selv og sig fra

Når man ikke har det så godt og er i en dårlig periode, så starter det ofte i de små ting. Det kan være, at man generelt er mere træt, og at der skal mere til, før man ikke kan overskue noget. Den slags perioder er næsten ikke til at undgå, men når man kan mærke, at man er på vej ind i en sådan periode, skal man også kunne sige fra og holde pause, så man ikke overbelaster sig selv.

Det er vigtigt, at man kan finde ud af at mærke efter i sig selv, for det er tit det, der kan gøre, at man ikke kommer ud, hvor man ikke kan bunde. Man skal passe på sig selv og sige nej, når der er noget, man slet ikke kan overskue. Og så skal man også være modig nok til at spørge om hjælp, selvom det kan være svært – for nogle gange er det meget nødvendigt.

Snak om dine følelser med familie og venner

Når man har det svært, kan det næsten blive endnu værre, hvis man også skal gå med de tanker helt alene. Dårlige tanker har det med at hobe sig op i hovedet, hvis man går med dem selv, og derfor er det også rigtig godt, hvis man kan finde modet til at dele dem med familie og venner.

Selvom de måske ikke har været det samme igennem, er det alligevel rart at føle, at man kan snakke med dem om, at man har det svært, og derudover vil de helt sikkert også vise støtte og omsorg.

En aktiv indsats: traumebehandling

Hvis du kan mærke, at det ikke er nok at holde pauser, og det heller ikke har hjulpet at snakke med venner og familie om dine tanker, kan det være en ide at søge professionel hjælp – eksempelvis traumebehandling. Psykiske problemer er nemlig ikke altid til bare lige at komme ud af, og i svære tilfælde vil terapi, traumebehandling og lignende være en rigtig god løsning – selvfølgelig særligt fordi at det er en uddannet person med erfaring på området, som hjælper dig igennem dit forløb, og fordi det også tit kan hjælpe at blive set på med objektive øjne. Der er i hvert fald hjælp at hente, hvis man er villig til at søge den.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *